вторник, 8 октомври 2013 г.

Морал и журналистика,морал и медицина. Морал и право. Възгледи за добро и зло. Морал и семейство.




Понятието “морал” е съвкупност от възгледи за добро и зло  и е юридическа категория.
Моралът в тесен смисъл е признаваната от определена социална група съвкупност от правила за поведение, в съответствие с икономическите условия на живот, възгледи за добро и зло, дълг и справедливост, съвест и чест, похвално и срамно .
Златното правило ,,Всяко нещо, което желаете да правят човеците на вас, така и вие правете на тях." е обобщение на онова, което всеки един човек дълбоко в себе си винаги е знаел, че е правилно.
Сега вече децата имат права. А родителите губят техните едно след друго. Доколко е морално държавата да се меси в живота на едно семейство. Къде е границата? И не отиваме ли на варианта на Платон, където в идеалната държава всичко е общо?
Упадакът на морала сред децата се дължи на  намесата на държавата в семейството и разрушаването на неговите патриархални ценности. Големият губещ от цялата ситуация ще бъдат нормалните средностатистически семейства.
Мъжът трябва да е мъж, жената - жена, а детето да е дете. В този ред и без сменени роли.
Единственият регулатор на семейството може да е традиционният морал. Само чрез него може да се отгледа едно здраво поколение.Оставили сме морала на децата ни да се формира от електронните игри,телевизиите,чалгата.
А какъв е моралът на журналистиката, осъществявана в едно пазарно общество. Медиите — са търговски дружества. За обществения интерес те ще работят само доколкото общественият интерес съвпада със собствения им интерес. Ако не искат да претърпят провал, те трябва, изправени пред необходимостта да избират между обществения и собствения интерес, да изберат собствения интерес.
Това означава,че донякъде чиста, морална журналистика може да има само в блоговете,(просто не се сещам за други независими издания).
Безсилието на морала се проявява дори и в отношенията му с правото. Смята се, че правото е държавна норма на морала. Но много често правото се оказва несъответно дори и на елементарни морални норми. Юридическо определение на „морал” в България няма и поради това подлежи на тълкуване.Обществото само сформира своя морал.
Всеки индивид в нашето общество може сам да решава за себе си какво е морално и какво не е, и докато не нарушава законите на държавата, никой не може да предявява претенции към неговото поведение. Това само по себе си е дълбоко неморално и означава,че сме загубили реално чувството за обществен,групов,традиционен,и национален морал.
Моралните норми, доказват реалното отношение към членовете на собствената група, към хората изобщо, животинския свят и природата.
Липсата на морал  взема  повече човешки жертви от глада.
Моралните и правните норми образуват социалните правила за регулиране на обществените отношения. Моралът обаче, се формира бавно и има по-инертен характер от правните норми.
Моралните норми влияят на правната система по два начина:
-Някои от тях направо получават правна санкция и се превръщат в правни норми.
-Другите морални норми, които не са превърнати в правни, служат като допълнителен източник на правото, за критерий при прилагането на правните норми.
Моралната категория“добри нрави“имат значение при тълкуването на правните норми и при запълване на празнини в правото .
От друга страна, моралът, заедно с императивните правни норми са двете граници, до които законодателят скрепява волите на страните.
Още по-спорен е въпросът за справедливостта като източник на правото. Според някои автори справедливостта е правило за поведение, което е адресирано към правоприлагащия орган (съда).
Следователно, имайки предвид това правило и своята представа за правилно,правораздавателният орган се произнася.
Медицинската етика се е развила от лекарската етика, но се отнася до всички действащи лица в здравеопазването - институции, организации, не на последно място медицинската етика касае и пациентите.
Основни ценности са: благополучието на пациента, забраната да се вреди ("primum non nocere") и правото на самоопределяне на пациентите (принципът на автономия), по-общо принципът за човешкото достойнство.
В България и в други страни базата на медицинския морал е Хипократовата клетва известна от  4.век преди Христа. Тя е побликувана в Женевската декларация на Световния лекарски съюз (1948, 1968, 1983) . При Нюрнбергския лекарски процес (1947) е съставен и Нюрнбергският кодекс, който дава моралната основа при провеждане на медицински опити с хора.
Основен морален казус на медицината е евтаназията.  Българският лекарски съюз постанови в мораления си кодекс, че “в никакъв случай лекарят няма право да упражнява активна помощ за умиране”.
  “Добрата смърт”(буквалният превод на понятието от гръцки) е напълно разрешена само в Колумбия и полуофициално - в Холандия.
 В Белгия лекарският кодекс формално също забранява на лекарите да отварят на безнадеждно болните и страдащите вратите към отвъдното, но в същото време им дава право да облекчават ефикасно мъките на пациентите - формулировка, която подлежи на достата широко тълкуване.
 Българския морален кодекс на лекаря показва, че според него е неприемлива активната евтаназия. Дали поради недоглеждане, или лоша редакция ,но Българският лекарски съюз де факто дава морално право на своите членове да извършват пасивна евтаназия.
Какви са мотивите на средно статистическия зъболекар или лекар да избере именно тази професия?
Ето и едно крайно мнение:
Може би някаква странна любов към дъха на гниещи зъби?  Неосъзнатите  мотиви при избора на лекарската професия, са нуждата от власт и доминиране над другите, деривати на агресивния нагон.
Според самите лекари и зъболекари, единствената причина за избор на занаята, с който се занимават, от самото начало е бил един единствен – парите!
 Последното, което съвременната медицина може да се нарече, е хуманна! Лекарите се явяват търговци и пласьори на фармацивтичните компании, корупцията и плащането „на ръка” са масова практика.
Последното, от което съвременната медицина се интересува, е излекуването на пациента.
Напротив, има пряк интерес човек да бъде поддържан максимално дълго време болен ,страдащ и готов да плаща.
"Primum non nocere",а Хипократовата клетва е известна от  4.век преди Христа?

Представиха ново универсално лекарство RPL554 за белодробни заболявания,астма,хроничен бронхит,емфизем.

Цветан Цветанов влезе в съда.

Ал Кайда приближава България-терористичната заплаха от Ал Кайда на турски градове -Истанбул и Анкара.

Възникна грешка в тази притурка
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс.

За контакти: yphalachev@gmail.com

Декларация за поверителност



„Бисквитката“ DART на DoubleClick се използва от Google в рекламите, показвани в уебсайтовете показващите реклами от AdSense или участващите в одобрени от Google рекламни мрежи.
Когато гледате дадена реклама или кликнете върху нея, възможно е в браузъра Ви, да бъде поставена „бисквитка“.
Събраните данни от тези „бисквитки“ се използват за подпомагане на по-доброто показване и управление на рекламите в сайта или сайтовете на издателя, както и в цялата мрежа.
Доставчиците – трети страни, включително Google, използват „бисквитки“, за да показват реклами въз основа на предишните посещения на потребителите в уебсайта.
Използването на „бисквитката“ DART позволява на Google и нейните партньори да показват реклами на потребителите въз основа на посещенията им на Вашите и/или на други сайтове в интернет.
Потребителите могат да откажат използването на „бисквитката“ DART, като посетят страницата за отказване на рекламирането.